csütörtök, június 15, 2006

Szegény Illés György, az operatőrök doaenje még holtában is hasznára volt a kultúrának: az ő halála okán változtatott műsort a közszolgálati tévé és valami amerikai gagyi helyett lejátszották az 1963-ban készült Pacsirta c. filmet Páger, Tolnay, Latinovits, Darvas Iván, Nagy Anna és még sok-sok remek színész szereplésével. Már nem nagyon emlékeztem rá, pedig láttam valamikor régen, de mint általában a Kosztolányi-próza, nekem elég nyomasztó élmény volt már akkor is. A csúnya lány témát mi már nem is igen értjük, ahhoz az akkori, a két háború közti Magyarországon kellett volna élni, hogy átérezzük, milyen tragédia volt ez abban a világban, ahol a lány egyetlen "érvényesülése" a (lehetőleg jó) férjhezmenés volt.
Az egészből a színészek játéka volt a legnagyobb élmény és persze megint felfedezhettem, hogy Kosztolányi milyen nagy ismerője volt az emberi léleknek.

Egyébként az rtlklub esti híradóját nézve megint a hányinger kerülgetett attól a szenzáció- és katasztrófavadászattól, amit ez a tévé művel. Próbáltam memorizálni, milyen témák mentek, nem biztos, hogy minden eszembe jut: kezdődött a fűzfői robbanással, aztán folytatódott az eltűnt focista holttestének megtalálásával, a sárospataki emberrablással, a két halottat követelő autóbalesettel, a madárinfluenza emberre is veszélyes változatával Bács-Kiskunban, aztán a féltékenységből ölni próbáló, majd öngyilkossá lett férfi esetével és csak húsz perc múlva, tehát pontosan tizennyolc ötvenkor tértek rá az egyéb hírekre. Vagyis a műsor túlnyomó részében kizárólag tragédiákkal, katasztrófákkal foglalkoztak. Nekem már régóta az az érzésem, hogy a kereskedelmi tévék hírszerkesztőinek akkor van jó napja, ha valami szerencsétlenség történik, lehetőleg minél közelebb, minél több embert érintsen és persze minél többen haljanak meg benne. Hogy lehessen aztán fontoskodó, komor tekintettel a kamerába tekintve előadni a borzalmakat, bele a néző képébe, hadd borzongjon, hogy mik vannak, mert ettől nő a nézettség. Legalábbis szerintük.

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ne hidd, hogy nálunk különbek a hirek. Főleg hétvégén, amikor kevés az "esemény", akkor lendülnek bele. Épp a napokban jegyezte meg a lányom "jó hir sosincs?" Van, de minek, arra talán nem kapjuk fel a fejünket.

Névtelen írta...

kanga lányának üzenem, hogy de, fölkapjuk a fejünket, ha jó hírt is mondanak, viszont a híradó elnevezést addig is rosszhír-adóra modosítanám, és akkor nem is olyan probléma. :)
bikfic, azt nem is említetted, mennyire falsul intonálnak, meg mennyire báncsajaz ember fülét, ahogyan nem bírnak magyarul fogalmazni. jellegzetes pl, ahogyan két szerkezetet összekevernek (így lesz mondjuk kiéleződő válság és elhúzódó helyzet) (hehe)

Névtelen írta...

Most legaláb megtudtam, hogy hogy került a Pacsirta a képernyőre. Kissé késve kapcsolódtam bele, mert nem is akartam igazán TV-t nézni, de valami hírekre vadásztam. De ottragadtam. Nagyon élvezem a régi színészeket, főleg, ha az "ánti világban" játszódik a film v. darab.

Névtelen írta...

Én teljesen leszoktam a híradó nézésről. Ha kíváncsi vagyok elolvasom a neten a híreket. Ott is csak azt, ami érdekel. TV meg egyre ritkábban nézünk. Főleg csak filmeket.

Névtelen írta...

Great site loved it alot, will come back and visit again.
»

Névtelen írta...

Here are some links that I believe will be interested

Névtelen írta...

Very pretty site! Keep working. thnx!
»

Névtelen írta...

I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»