vasárnap, március 09, 2008

Megint egy illat a múltból. Ma leült a közelemben két idős asszony és valósággal rámzúdult az a jellegzetes illat, ami áradt a ruhájukból, eltéveszthetetlen illat a hatvanas-hetvenes évek fordulójából ittragadva: egy lengyel kölni, úgy hívták, Być może. Kicsi, karcsú üvege volt és ezeket a kicsi, karcsú üvegecskéket hozták haza az akkoriban Lengyelországba kiruccanó diákok, meg aztán később a periodikusan idelátogató lengyelek. Üzleteltek sok mindennel, de én csak két árucikkre emlékszem, a frottírtörölközőkre és a Być może kölnire.
A múltkor a rózsaolaj, most a Być może ... ha egy szép napon valahol szembejönne a Krasznaja Moszkva illata (не дай Бог!), akkor lenne teljes a sor, mivel ezen a három jellegzetes illatszeren kívül több nem is jut eszembe, ebben a háromban, hogy úgy mondjam, benne volt huszonéves korunk esszenciája.


15 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hát a "Krásznája Mászkvá" illatára emlékezést én kihagynám:) Főleg így Húsvét táján. Szörnyű esetem jut eszembe egy Kreml-alakú parfümös(?)üveggel. Meg egy soha többé nem hordott tengerkék "ünneplős" pulcsi... Amit eláztatott a fent említett szovjet produktum:)))

Ági írta...

Haha, így járt az, akinek volt krásznájámászkvá-ja! :) Nekem nem volt, én csak szagoltam a másét - rémes szaga volt!!!

Névtelen írta...

Ááá, dehogyis volt olyanom!Szüleim jóbarátja jött locsolni Húsvét hétfőn, viccből, a kremles-üvegcsével. Valahogy akkor nem nevettem :)))

Ági írta...

Hú, az szörnyű lehetett. Nekem egy kollégista társam ejtette le az üveget a mosdó kövére (a mosdó a szoba sarkában volt), persze eltört az üveg és hetekig bűzlött az egész szoba, sose felejtem el. :)

Névtelen írta...

Nem tudom hova tettem a régen az orromat, de nekem csak a krasznaja rémlik a listáról. A szagára nem emlékszem, de mindig "büdös" kölnit lekrasznajáztunk:o) Ezek után majd elájultam, mikor egy itteni ismerősöm bevallotta, imádja a Maroussia (maruszja) nevü kölnit. Én már elvből meg sem szagoltam soha ha láttam boltban.. :o)

Névtelen írta...

A Krasznaját sikerült elkerülnöm, de Byc moze még van egy üveggel, ha valaki kíváncsi rá, állok rendelkezésére. Egyébként fanyar, hűvös illat, nem olyan rettenetes.

Névtelen írta...

Azon somolygok itt hajnaltájt, hogy nekünk, félszázadon már túllévőknek, mindenről, bármiről kisebb-nagyobb történetek, vonatkozások, kapcsolódó emlékek jutnak eszünkbe :) Ez, így magunk közt szólva, nem is rossz... Engem a kor nem zavar sosem. Persze nem tudom, vajon a fiatalabb családtafok mennyire viselik jól a meséimet, az "jaj, erről jut eszembe, amikor, egyszer, tudjátok..."felkiáltásaim?! :)Ráadásul ha már kivülről fújják a történeteket...

Ági írta...

Marcsi, le tudnád fényképezni az üveget? Kerestem a neten, de nem találok róla képet. Épp tegnap gondoltam rá, milyen kár, hogy pár éve kidobtam a miénket.

Endi, ez nekem annyira borzasztó. Mert a korommal én se szoktam foglalkozni, egyedül ez rémiszt el, hogy mindenről eszembe jut valami régi vonatkozás, mert ezt az öregedés jelének tartom.

Névtelen írta...

Nekem is van emlékem a "Krasznaja Moszkváról" Egerben jártam fősulira, volt egy orosz anyanyelvű tanárnőnk. Mindig éreztük, ha előzőleg ő járt a teremben.
Az öregedésről jut eszembe, hogy a fiatalabbak már nem is ismerik azokat a dolgokat, amelyek nekünk természetesek voltak.

Névtelen írta...

Találtam képet a neten.
http://retronom.hu/index.php?q=node/4098

http://mobilport.vatera.hu/retro_eredeti_krasznaja_moszkva_kolni_52623699.html

Ági írta...

De nekem Byc moze kép kellene!

Névtelen írta...

Meglesz.

Névtelen írta...

Elküldtem emilben.

Névtelen írta...

Krasznaja moszkva, uramisten... :) Olyat még nekem is volt "szerencsém" szagolni egyszer, remélem, soha többé... és voltak, akikkel viccelődni tudtunk húsvétkor, büdösségverseny kapcsán, hogy ez mindent visz... :D
Rózsaolaj Bulgáriából... a másik mumus, bár piciként szerettem.
A lengyelt nem ismerem, de talán egyszer sikerül majd szagmintát venni belőle. :)

Névtelen írta...

na, lányok. akkor témánál vagyunk! a krasznüj mak sem volt utolsó, talán még a moszkvát is alulmúlta, a lengyel pedig kifejezetten decens illatnak minősült mellettük.
Ez a "ne adj' Isten" nagyon tetszett.
Már csak azt nem tudom, miért is nem szerepeltek az ötvenen túliak linkjei között a miisvagyunk-on.